Przed Wami Recenzja Jagged Alliance 3.
Gry strategiczne są tymi, które porywają na wiele godzin i dosłownie mnie wtedy „nie ma”. Jagged Alliance 3 jest trzecią główną odsłoną kultowego cyklu strategii turowych, zapoczątkowanego w 1995 roku. Kiedy słyszymy gra turowa to w naszej głowie z automatu pojawia się Heroes of Might and Magic III. Czy najnowsza odsłona jest godnym następcą? Czy wymagająca strategia jest w stanie nas zaskoczyć? Sprawdźmy to!
Dzięki uprzejmości firmy PLAION POLSKA byłem w stanie zagłębić się przed premierą w Jagged Alliance 3 i mogę się z Wami podzielić moimi spostrzeżeniami. (#reklama).
ZABRONIONE JEST kopiowanie zdjęć, grafik oraz tekstu (w całości lub w części) BEZ ZGODY właściciela i administratora strony – NOTA PRAWNA.
ZALETY
- Czytelny, przejrzysty, intuicyjny oraz bardzo rozbudowany interfejs.
- Grafika:
- Szczegółowo i dobrze zaprojektowane lokalizacje z dbałością o detale
- Dobrze wykonane postaci najemników
- Oddane detale broni
- Przyjemny system destrukcji otoczenia
- Przejście gry powinno zająć około 50 godzin. Jednak z racji poziomu jaki gra nam oferuje, to dobicie do 100 jest bardzo prawdopodobne.
- Częsty auto-zapis. Może to wydaje się czymś normalnym, jednak tutaj jest on prowadzony z głową i w odpowiednich momentach – podczas rozlokowania, rozpoczęcia walki. Jeżeli coś pójdzie nie tak, to możemy wczytać i przyjąć inną taktykę.
- System dnia i nocy oraz zmienne warunki atmosferyczne. To wszystko ma diametralny wpływ na naszych najemników. Na przykład mgła utrudnia dostrzeżenie wroga oraz osłabia celność.
- Widok satelitarny – za jego pomocą wykonujemy większość akcji od strony zaplecza.
- Wskazujemy drogę, planujemy dalsze ruchy oraz widzimy ruchy przeciwnika
- Widzimy nasz obecny dochód
- Przewijamy czas
- Wykonujemy operacje w danych sektorach (leczenie ran, zwiad, szkolenie milicji, trening, odpoczynek, naprawa przedmiotów, wytwarzanie)
- Każda umiejętność, przedmiot są szczegółowo opisane.
- Przyjemny system prowadzenia rozmów z napotkanymi postaciami oraz „wcinania się” naszych najemników ich unikalnymi tekstami. Często ich wysokie umiejętności w danej dziedzinie mają pozytywny wpływ na dalszy tok rozmów.
- System wyboru i wpływu naszych decyzji na rozgrywkę oraz losy napotkanych osób. Bardzo rozważnie trzeba do wszystkiego podchodzić.
- Przeciwnicy, z którymi przychodzi nam się mierzyć mają różny poziom trudności oraz rodzaj ataku i posiadanej broni. Pod każdego trzeba inaczej dobrać technikę ataku.
- Lojalność w sektorach, która czym wyższa, tym pozytywniej wpływa na nasze możliwości.
- Łupienie (zbieranie):
- Podnoszenie rzeczy od powalonych przeciwników
- Zbieranie przedmiotów z otoczenia. Czasami trzeba się włamać lub rozbroić pułapkę. Można tego jedynie dokonać mając odpowiednie umiejętności. W innym przypadku taka akcja grozi niepowodzeniem.
- Możliwość modyfikowania oraz ulepszania naszych broni z pozycji ekwipunku. Do tego niezbędne będą części, które zdobywamy podczas rozgrywki lub możemy uzyskać po rozmontowaniu przedmiotu.
- Zużywanie się przedmiotów. Słaba kondycja broni sprawi, że ona się zatnie i nie będziemy w danej turze nic zrobić dopóki jego nie usuniemy, a to niestety kosztuje punkty ruchu.
- Każdą postać możemy wyposażyć we wszystko. Jest jedno ale, jeżeli nie ma w swojej specjalizacji niczego związanego z materiałami wybuchowymi, to trafienie grantem jest ciężkie i często może się skończyć rzuceniem go sobie pod nogi.
- Mamy możliwość prowadzenia rozmowy dosłownie z każdym w sektorze. Dzięki temu zbieramy dane wywiadowcze, dostajemy informacje o ukrytych lokalizacjach, pozyskujemy dodatkowe misje.
- Zaopatrzenie oddziału – każdy z niego może korzystać i pobierać amunicję niezależenie od tego, jak daleko znajduje się pozostałych członków oddziału.
OGÓLNIKI
- Mamy dostępne 3 tryby trudności, które diametralnie się od siebie różnią i zmieniają całkowicie rozgrywkę. Tryb pobłażliwy jest tylko z nazwy. Wierzcie mi, daje popalić i nie jest łatwo, a co dopiero na wyższych poziomach.
- Jagged Alliance 3 rozpoczynamy od wyboru najemników. Mamy ich dostępnych ponad 30. Każdy z nich różni się umiejętnościami, specjalizacją, początkowym ekwipunkiem oraz ceną.
- Podpisywanie kontraktów jest na zasadzie negocjacji. Nie zawsze najemnik się na nią zgadza i będzie wtedy proponować większą stawkę, na którą możemy się zgodzić lub nie.
- Każde wejście do strefy zaczynamy od rozlokowania naszego oddziału. Zbieranie danych wywiadowczych jest ważne, dzięki temu poznamy lepiej teren, który będziemy atakować.
- Każdy ruch kosztuje nas określoną liczbę punktów.
- Czym dłużej mamy danego najemnika tym bardziej podnosi się jego poziom i zyskuje premię. Dzięki temu możemy dodać oraz ulepszyć atrybuty.
- Najważniejszy jest dochód z kopalń. Dostarczają one nam dochód, który jest zależny od lojalności w najbliższej osadzie.
- Amunicja, nie ma dużo i jest bardzo ważna. Trzeba rozważnie i oszczędnie nią dysponować. Możemy w broni stosować jej różne rodzaje.
- Przedmioty możemy modyfikować oraz przekazywać pomiędzy najemnikami i oddziałami.
- Broń:
- Celowanie – wybieramy w jaką część chcemy strzelić
- Skupienie – kosztuje nas punkty, ale zwiększa pewność trafienia
- Trzeba pamiętać o przeładowywaniu borni. Podczas walki postać tego sama nie zrobi
- Strzelanie – często będzie utrudnione przez opancerzenie, ukształtowanie terenu, warunki atmosferyczne oraz osłonę, za którą będzie schowany wróg
- Przeładownie oraz rozładowanie
- System poziomowego ukształtowania terenu oraz budynków.
- Ukryte strefy z cennymi nagrodami. Droga do nich jest dosyć ciężka.
- Możliwość deponowania przedmiotu do magazynu sektora. Jeżeli stracimy nad nim panowanie, to niestety tracimy również przedmioty.
- Jeżeli nasz oddział jest wystarczająco silny oraz liczebny, to możemy wykonać walkę automatyczną.
- Jak nam postać zginie to przepada.
- Rany oraz krwawienia trzeba niezwłocznie opatrzyć medykiem lub apteczką. Mają one wpływ na morale oraz ilość punktów ruchu w turach.
- W odbitych miastach możemy kupować różnorodne przedmioty w sklepach oraz na bazarach.
- Jeżeli o czymś zapomnimy to mamy do dyspozycji centrum pomocy, ze szczegółowymi opisami.
RADY
- Pusty sektor na widoku taktycznym? Niech Was nie zwiedzie. Warto odwiedzać każdy, bo można trafić na cenne przedmioty.
- Pieniądze! Ta kwestia jest najważniejsza. Bez nich nie będzie jak utrzymać najemników. Skupcie się po pierwszej wyspie na zajęciu kopalni.
- Masz kopalnie i się cieszysz? Dobrze, ale leć przejmować inną, bo w tej mogą się skończyć złoża i zostanie ona zamknięta.
- W grze jest dostępny ostrzał przyjacielski. Warto uważać na linię strzału.
- Strzelcy wyborowi są moim zdaniem najlepsi. Snajperka Was uratuje.
- Podstawa każdej drużyny to medyk oraz specjalista od materiałów wybuchowych.
- Zdobyłeś sektor? Brawo! Pamiętaj, żeby wyszkolić milicję. W innym przypadku źli Panowie wrócą, przejmą sektor i znowu będziesz się wracać marnując czas oraz zasoby.
- Warto zadbać o morale oraz odpoczynek naszych najemników.
WADY
- AI nie grzeszy inteligencją. Często ich ruchy oraz decyzje nie są logiczne.
- Celność często jest tragiczna. Dwie postacie znajdują się obok siebie i nie potrafią w siebie strzelić.
- Wysoki poziom trudności, który dla osób początkujących może być znacznym utrudnieniem.
- Można okradać sojuszników na ich oczach i nie ma to na nic wpływu.
- Irytujące powtarzanie tekstów przez postacie podczas ich poruszania.
BŁĘDY
(Warto zaznaczyć, że grałem w wersję bez premierowej aktualizacji.)
- Akcje na mapie taktycznej mimo upływu czasu nie były realizowane lub były realizowane z opóźnieniem (np. odpoczynek postaci)
Gra jest dobrze zoptymalizowana i prawie pozbawiona jakichkolwiek błędów.
PODSUMOWANIE
Jagged Alliance 3 to czysta przyjemność. Gra jest idealnym połączeniem gry strategicznej oraz RPG z elementami ekonomii. Gra wciąga od pierwszej minuty i sprawia, że jesteśmy w stanie przepaść na wiele godzin.
Same walki z przeciwnikami wymagają na nas ciągłego skupienia oraz obmyślania dalszej taktyki. To wszystko tylko potęguje nasze doznania. Wiele elementów zostało ze sobą perfekcyjnie połączonych i każdy nasz ruch jest ważny.
ZABRONIONE JEST kopiowanie zdjęć, grafik oraz tekstu (w całości lub w części) BEZ ZGODY właściciela i administratora strony – NOTA PRAWNA.